post_ico6

SEO – istny rollercoster w branży IT? Wywiad ze Zgredem

Paweł Gontarek (w internecie znany bardziej jako Zgred) zajmuje się SEO od 10 lat. Tworzy audyty stron www, sklepów internetowych, zajmuje się pozycjonowaniem oraz prowadzi bloga o SEO. Jesteś ciekaw na czym polega tak naprawdę SEO i jak optymalizować strony? Zapraszam do lektury :).

SEO, wielu o nim słyszało, ale nie wszyscy wiedzą dokładnie o co w tym chodzi. Opisz w kilku słowach na czym polega twoja praca.

Na pewno wiele osób słyszało o pozycjonowaniu i pozycjonerach – jest to część SEO, które definiuje się jako Search Engine Optimization. czyli optymalizacja dla wyszukiwarek. Jest wiele szkół określających czym jest SEO – przyjmijmy zatem, że OFF-PAGE to pozycjonowanie czyli to co dzieje się poza serwisem klienta, a ON-PAGE czyli to co dzieje się na stronie klienta.

Skąd zainteresowanie akurat tą branżą? Jest to dość młoda dziedzina IT.

Wszystko zaczęło się chyba jeszcze w 2004 roku kiedy czegoś się szukało w Internecie. W 2005 roku zarejestrowałem się na PiO (forum.optymalizacja.com) i więcej się czytało jak robiło :) W 2006 roku podjąłem studia podyplomowe i tak się potoczyło, że SEO i SEM stało się częścią studiów (ze względu na pracę dyplomową) a potem było już “z górki”.

Żeby zostać specjalistą SEO trzeba…

żeby zostać specjalistą SEO – zacznijmy od tego, że nie ma barier wejścia na rynku SEO i specjalistą może zostać każdy kto zakupi punkty w dowolnym systemie SWL i coś tam zacznie sobie dłubać przy pozycjonowaniu. Potem jak kilka razy oberwie po tyłku od kolejnych algorytmów Google albo przestaje być specjalistą SEO i jest specjalistą od BHS, albo zmienia się w białego rycerza ;)

Nie mniej jednak specjalista SEO:

  • zna wytyczne Google dla Webmasterów  oraz wytyczne związane z optymalizacją,
  • umie testować i wyciągać wnioski,
  • potrafi w jasny i klarowny sposób powiedzieć klientom (lub potencjalnym klientom) co robi i czym się zajmuje,
  • potrafi nakreślić zgrubnie strategię przy SEO oraz przy pozycjonowaniu,
  • jest otwarty na ludzi i zmiany.

Należy przy tym zaznaczyć, że w Polsce utarło się, iż SEO = pozycjonowanie a to nie jest do końca prawda – nie mniej jednak pozycjoner musi być bardziej SEO niż mu się wydaje.

Wykonujesz wiele audytów stron www. Z twoich obserwacji wynika, że firmy tworzące strony internetowe dbają o optymalizację SEO kodu strony?

To zależy ;) Witryny mogą piękne, ładne i do … Wielu deweloperów, pomimo dużej i bogatej wiedzy do kreowania stron, zapomina o wytycznych chociażby Google – o tym czego unikać i jak, chociażby wstępnie, optymalizować witrynę od strony kodu. Potem braki, które są widoczne w dokumencie audytora powodują, że dochodzi do zmiany skryptu albo po prostu niczego nie da się wdrożyć. Przykładem jest (za co pewnie zostanę zlinczowany, ale pozdrawiam oponentów) WordPress i Joomla – trzeba być naprawdę “zdolnym” aby zepsuć WordPressa i naprawdę zajebistym aby zoptymalizować poprawnie Joomlę. Można powiedzieć, że Joomla jest klątwą SEOfca :) Nakład pracy przy Joomli w kwestii optymalizacji jest odwrotnie proporcjonalny do efektów – widocznie taki urok tego skryptu oraz ogólna niechęć SEOfców do niego. O skryptach sklepów można powiedzieć to samo, np. „goła presta” (prestashop) da się wypozycjonować, ale zakupienie kilku-nastu dodatków usprawniających SEO powoduje, że sklep zaczyna “żyć” w indeksie wyszukiwarki.

Jaki jest najbardziej powszechny problem?

Powszechnym problemem jest to, że każdy wykonuje swoją robotę (jeśli chodzi o deweloperkę) i nikt nie patrzy całościowo na serwis – ile jeszcze trzeba zrobić poza samym projektem strony. Załóżmy, że mamy dwa zespoły ludzi: pierwszy projektuje serwis a drugi go optymalizuje. Jak pracują osobno to nigdy nie dojdą do porozumienia, bo każdy z tych zespołów uważa, że zrobił świetną robotę i jest niechętny na zmiany, które chce wprowadzić drugi zespół. Gdy oba zespoły nawzajem pokażą sobie o co tak naprawdę chodzi i znajdą wspólny język – wtedy wychodzi onet ;)

Wywiad nasz będzie zapewne czytać wielu web developerów. Na co powinni zwracać uwagę przy tworzeniu strony?

Powtórzę co powiedziałem wyżej – muszą współpracować z ludźmi od SEO i znać podstawowe wytyczne pod katem przyszłej optymalizacji SEO.

Skąd czerpać aktualne informacje o wytycznych?

Podstawowe wytyczne to cały HELP od Google, ale uszczegóławiając:

To powyżej sądzę jest wystarczające do ogarnięcia tematu SEO.

Zajmujesz się SEO już 10 lat. Jest to szybko zmieniająca się branża?

Branża się nie zmienia – branża po prostu żyje od jednej zmiany algorytmu wyszukiwarki Google do drugiej zmiany. Rzadko kto zachowuje spokój, optymizm i pozycje klienta. Ci, co mówią że im “zielono” (czytaj: Mnie algorytm nie dotknął) z reguły nie mówią prawdy do końca. Niestety, ale działania pozycjonerów są z definicji niezgodne z wytycznymi Google …. Tak więc dlatego żyje się od jednej zmiany do drugiej i branża jest praktycznie nieprzewidywalna. Coś jak z gwarancją jazdy na rollercosterze – pozycje w wagoniku masz i teraz czekasz i albo przejedziesz cało albo gdzieś po drodze “zgubisz wątrobę” ;)

Dodatkowo branża SEO migruje …

Twoim zdaniem w jakim kierunku będą ewoluować wyszukiwarki w ciągu najbliższych lat?

… migruje w kierunku bardziej budowania marki, zawartości strony niż samych linków. Od 2005 roku mniej więcej do 2009 był kult linku i linkowania. Wystarczyło “przyłożyć” kilka linków i już się było wysoko. Pozycje można było osiągnąć nawet na średnio konkurencyjnych frazach w kilka tygodni. Teraz jest to praca na miesiące, z dobrą strategią, określoną na kilka miesięcy. Z tym, że Polska to taki kraj, gdzie wyniki mają być tu i teraz … Nikt nie patrzy, że inwestycja zwróci się po kilku miesiącach – a taki właśnie jest content marketing.

Dosadnie rzecz ujmując – “napieprzanie linkami” to już przeszłość. Całe SEO (wyłączając z tego zdobywani linków) jest ukierunkowane na budowanie treści, social media i budowanie brandu.

Dzięki za wywiad :)

Od autora: Jeżeli chcesz czytelniku wiedzieć więcej jak optymalizować strony www zachęcam do lektury bloga Zgreda oraz do zapoznania się z bezpłatnym e-bookiem o optymalizacji SEO przygotowanym przeze mnie.

Co sądzisz o wpisie?
BeżnadziejnySłabyŚredniDobryBardzo dobry (5 głosów, średnia ocen: 4,40 z 5)
Loading...
  • Andrzej

    Coraz częściej słyszę, że wordpressa lepiej się optymalizuje od joomli. Ciekawi mnie tylko to, czy chodzi o doświadczenia z starą wersją joomli, czy też może już z nową.

    Najnowsza, nie jest taka zła. Oczywiście, parę lat temu to było przegięcie – trzeba było trochę się pobawić.

    Naprawdę macie takie problemy z joomlą? Czy ja się po prostu już do niej przyzwyczaiłem i nie widzę problemu? :P

  • Ja mam właśnie na odwrót, wersja 1.5 Joomli była jak dla mnie dziecinnie łatwa do skonfigurowania pod SEO, może dlatego, że używałem w owym czasie więcej Joomli niż WP. Natomiast z obecnymi wydaniami, muszę się troszkę pomęczyć, aby dostosować stronkę tak jak to sobie nakreśliłem.