SEO dla developerów: Co programista powinien wiedzieć o SEO?

Tworzenie stron internetowych należy z pewnością do najbardziej utylitarnych dziedzin. Każda ma czemuś służyć i to jak najlepiej. Wszystkie składające się na to aspekty, w tym pozornie tylko drugorzędne, takie jak np. estetyka szaty graficznej, muszą więc być podporządkowane temu celowi. Są tu jednak i takie zagadnienia, których zaniedbanie stawia pod znakiem zapytania sens wysiłku włożonego w pozostałe. Należy do nich niewątpliwie SEO. Dowiedzmy się dlaczego.


Artykuł sponsorowany

Stworzyłeś wyjątkową witrynę? Wspaniale, tylko czy ktoś ją znajdzie?

Wyszukiwarki stały się nieodzownym narzędziem, gdy tylko internet zaczął stawać się powszechnie dostępnym medium. Jakość zwracanych użytkowaniom wyników sprawiła, że palmę pierwszeństwa szybko dzierżyć zaczęło Google, które wkrótce zdominowało rynek i nielicznych już dziś rywali zepchnęło na jego margines. Mogłoby się wydawać, że jego rola jest dziś oczywista – jest to wszak nasz codzienny pomocnik, bez którego wiele rozmaitych czynności byłoby znacznie bardziej kłopotliwymi.

Tymczasem wciąż nie wszyscy właściciele witryn internetowych należycie ją doceniają, a od tego przecież zależy efekt, jaki będzie mogła przynieść praca włożona w ich stworzenie. To wyszukiwarka generuje dziś miażdżącą większość ruchu na stronach. Poprzez nią wiedzie więc droga do pozyskana jak najliczniejszych nowych użytkowników, a co za tym idzie, potencjalnych klientów bądź uczestników innego rodzaju interakcji, zależnie od przeznaczenia danej strony.

Waga tego zagadnienia jest dziś duża nie tylko ze względu na rolę wyszukiwarki, ale i to, że jej algorytmy inaczej oceniają zawartość sieci, niż robiły to przed laty. Aby zyskać w ich oczach istotne auty nie musimy stawać do wyścigu na liczbę linków, do którego dawniej sprowadzało się pozycjonowanie – jakkolwiek będą one konieczne, jeśli zależy nam na naprawdę dobrych lokatach. Dużo możemy zdziałać w obrębie samej witryny, bo jej postać ma dziś istotne znaczenie dla miejsca w rankingu. A zatem – zagadnienia związane z SEO zdecydowanie zasługują na uwagę każdego web developera!

Efekty Twojej pracy ocenią nie tylko użytkownicy. Bądź gotów na wizytę robotów!

To, co ukazuje się naszym oczom po wprowadzeniu zapytania jest rezultatem pracy jej robotów, określanych także mianem crawlerów. Głównego nazywamy Googlebotem, oprócz niego od 2011 roku odwiedzić nas może np. dodatkowy silnik Panda badający jakość treści, rok później dołączył do tego zespołu Penguin przyglądający się linkom, w następnym Hummingbird dbający o to, by frazy kluczowe były właściwie interpretowane. Co jakiś czas wprowadzane są kolejne podobne uzupełnienia.

Wszystkie nieustannie przeczesują nieprzebrane internetowe zasoby. Robią to w sposób podporządkowany określonym kryteriom, na podstawie których indeksują poszczególne strony, co decyduje o ich miejscach w rankingu. Szczegółów najprawdopodobniej nigdy się nie dowiemy – algorytmy działania poszczególnych z nich stanowią tajemnicę Google.

Istotne znaczenie mają tutaj jednak linki. To właśnie poprzez nie roboty, zajrzawszy uprzednio na znane już sobie strony widoczne w wynikach wyszukiwania na określone frazy, będą mogły trafić także na naszą, a następnie ją skatalogować. Mamy już zatem pierwszą wskazówkę: potrzebujemy linków, jednak nie z każdej dowolnej witryny. Pozyskujmy je na takich, które już zdobyły dobre lokaty.

Dotarcie robota na naszą stronę to pierwszy warunek sukcesu. Co dalej? Warto w głównym katalogu umieścić plik robots.txt. Ułatwi mu on przegląd witryny, a także pozwoli ustalić czy powinny się zainteresować pozostałe. Oprócz tego przyda nam się plik sitemap.xml, a więc mapa strony. Roboty doskonale poradzą sobie bez jednego i drugiego, nie warto tego jednak lekceważyć – przy silnej konkurencji w wyścigu o dobre lokaty w Google cenny jest każdy sposób na ułatwienie im działania. Jeśli zaś chcemy im zamknąć mu dostęp, np. do jakichś podstron, wystarczy do tego odpowiedni metatag lub linijka w kodzie.

Algorytmy Google ulegają zmianom. Warto być na czasie ze zmianami wytycznych przez wyszukiwarkę

Sama wizyta robotów na naszej stronie oczywiście nie owocuje poprawą jej miejsca w rankingu. Istotne jest to, co będą na niej znajdować. Dawno minęły czasy, gdy optymalizacja sprowadzała się do napisania zasobnych w słowa kluczowe tekstów. Co wpływa na pozycję w wyszukiwarce? Warto zainteresować się artykułem w którym wymienione jest 200 czynników które wpływają na SEO ( https://backlinko.com/google-ranking-factors ) Co powinien wiedzieć programista przy tworzeniu strony i co będzie przedmiotem zainteresowania prze Google?

  • To jak tworzymy kod ( HTML 5 + CSS, PHP/JavaScript/Python) jest bardzo ważne. Należy stosować dobre praktyki a potem sprawdzić czy kod jest zgodny ze standardami W3C.
  • Używanie Google Analytics i Google Webmaster Tools
  • W dużej mierze patrzą one na witryny oczyma użytkowników, biorąc pod uwagę ich wygodę czyli cały UX.
  • Warto dla bezpieczeństwa i zaufania strony posiadać certyfikat SSL (a także pamiętać o jego odnawianiu!).
  • Obecnie oczywistością jest także przystosowanie do wyświetlaniach na urządzeniach mobilnych – RWD
  • Robot, podobnie jak internauta, nie ma zbyt wiele cierpliwości – jeśli plik .html oraz cała strona ładuje się zbyt długo, będzie to dla niego istotna wada.
  • Używanie zoptymalizowanych grafik.
  • Używanie metatagów i danych strukturalnych oraz zadbajmy o lokalizację serwera w kraju, do którego kierujemy swoją stronę.

Roboty wynajdą ponadto wszelkie błędy i zbędne znaczniki w naszym kodzie! Cała lista czynników jest znacznie dłuższa i szczegółowe omawianie jej tutaj byłoby bezcelowe – jest to jeden z powodów, dla których tworząc lub przebudowując witryny warto współpracować z wyspecjalizowanymi specjalistami SEO. Google zawdzięcza swój sukces jakości dostarczanych wyników i nie zamierza przestać o nią dbać, toteż algorytmy stale są poprawiane. Aby móc na to skutecznie reagować, trzeba więc być na bieżąco.

Dziś udana optymalizacja strony to kwestia zarówno dbałości o treść, jaki sprawy stricte techniczne – dlatego także i developer jest w stanie zrobić wiele w zakresie podniesienia skuteczności danej witryny jako narzędzia komunikacji czy sprzedaży, ułatwiając jej zdobywanie wysokich lokat w wyszukiwarce.

Artykuł napisany przez Specjalistę z firmy AFTERWEB

Print Friendly, PDF & Email